Kan naboen forbyde, at vores hæk bliver højere?

Jeg har på nuværende tidspunkt en hæk på ca. 150 cm i min forhave, der står i skel mod naboen.

Jeg kunne godt tænke mig at den fik lov til at vokse sig højere (ca. 190-200cm).

Hvordan står jeg i sådan en sag ?

Hvis han nægter kan jeg så opstille et hegn på min egen side af grunden (ca. 190-200cm)?

Svar:

Kan du ikke enes med din nabo om højden på fælleshegnet, så kan du indbringe sagen for hegnssynet, der sandsynligvis bestemmer, at hækken skal være 1,8 meter høj, se hegnslovens §10 stk. 6 under denne linjes lovsamling.

Du kan godt opstille et såkaldt eget hegn, og det må have fælleshegnets højde plus afstanden til skellet, fx 2 meter hvis det står 0,5 meter fra det nuværende fælles hegn på 1,5 meter, se hegnslovens § 2.