Er det strafbart at dele video på facebook?

For 3 uger siden var der en, der lagde en video overvågning på Facebook, hvor man ser en begå tyveri og hærværk. Det valgte jeg så at dele videre for at hjælpe ejeren.

Jeg er nu blevet sigtet for det. Jeg ved, at det er ulovligt at uploade sådan en video, men er det også ulovligt blot at dele den videre  - ligesom tusindevis af andre også gjorde?

Svar:

At dele på Facebook betragtes som opload, da du er med til at sprede videoen så flere kan se den.

Det er derfor strafbart.

Selv om man kun liker noget på Facebook, kan det også være ulovligt - hvis der heri er en opfordring/støtte til noget ulovligt.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@askt.dk