Er det strafbart at sove rusen ud på bilens bagsæde?

Man er beruset, bilen holder udenfor.

Man låser sig ind og lægger sig til at sove på bagsædet.

Nøglen rører på intet tidspunkt tændingslåsen og man sætter sig IKKE på forsædet.

Næste morgen tager man en bus hjem og henter bilen, når spritten er fordampet.

Har man nu gjort noget ulovligt?

Svar:

Efter færdselslovens § 53 straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevent køretøj, efter at have indtaget spiritus……

Spørgsmålet er om de handlinger du beskriver kan anses for forsøg.

Normalt straffes for forsøg blot man har fysisk kontakt med bilen – politiet skal ikke vente med at gribe ind så den pågældende kan nå at køre væk. D.v.s., at nøglen i låsen er nok.

Jeg kan derfor absolut ikke tilråde at handle som du beskriver – du ved ikke på hvilket tidspunkt i forløbet politiet måtte komme til stede.

Der er mange domme om hvornår man anses for at forsøge at køre bil.

I en dom fra 1994 fremgå, at spirituskørsel foregik ved at skubbe en bil på en parkeringsplads. Han havde ingen startnøgle.

Modsat blev der i en dom frifundet for spirituskørsel ved blot at starte motoren – det kunne bevises, at det var en anden der skulle køre.

Selv med en autocamper skal man være forsigtig – jeg tro at der er en risiko for at blive dømt blot man stiger inde af fordøren i førersiden.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk