Kan jeg kræve feriepenge af min optjente provision?

Jeg har været ansat i en køkkenbutik, hvor jeg havde en fast månedlig løn på kr. 10.000,-, derudover havde jeg provision på en vis procentdel af hvad jeg solgte.

Nu er mit problem så, at min tidligere arbejdsgiver kun har indbetalt feriepenge af min faste løn, og han siger at jeg ikke har krav på feriepenge af den provision jeg har tjent. Men da provisionen også er en a-indkomst er jeg vel også berettiget til feriepenge af disse, eller hvad?

Svar:

Du har helt ret. Der skal betales feriepenge af alle løndele, som er a-skattepligtige. Uanset om det er fri telefon, provision, kost eller avisabonnement. Længere er den ikke.

Indbetaler arbejdsgiveren det ikke bør du hurtigt gå til en advokat for at få inddrevet dit tilgodehavende.

Venlig hilsen

Anders Frederiksen

Ret & Råd, Store Heddinge

Danmarks Familieadvokat samarbejder med Ret & Råd.