Hvordan skal arven beregnes, når der er givet et for stort arveforskud?

Hvordan beregnes arven i følgende situation, når der er modtaget arveforskud, som skal fratrækkes i den endelige arv?

Der er f.eks. 200.000 kr. til deling mellem arving A og B.

Arving A skal ifølge testamente arve MINDST muligt

Har tidligere modtaget arveforskud på 100.000 kr.

Arving B skal ifølge testamente arve MEST muligt

Har tidligere modtaget arveforskud på 100.000 kr.

 Svar:

Arveforskuddene skal lægges til bobeholdningen, som derfor bliver på 400.000 kr. beregningsmæssigt

A skal alene arve sin tvangsarvelod på 1/8, dvs. 50.000 kr. Da A allerede har modtaget mere, skal B arve hele boet på 200.000 kr.

A skal ikke indbetale det for meget udbetalte beløb, medmindre A særligt har forpligtet sig hertil.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus