Kan ejerforeningen tvinge os til at gå fra elvarme til naturgas?

Min kone og jeg er med i en lille ejerforening med kun 4 lejligheder.

Nu er spørgsmålet så, om vi kan tvinges til at få indlagt naturgas af de 3 øvrige lejere (i øjeblikket bruger vi el-varme).

Det burde vel ikke kunne lade sig gøre, når der i ejelejlighedsloven § 4 står at "Hver ejerlejlighed anses som en selvstændig ejendom".

SVAR:

Ændring af ejendommens varmeinstallation fra individuel elvarme til kollektiv naturgasopvarmning må betragtes som en væsentlig forbedring af ejendommen og dennes lejligheder.

Sådanne beslutninger vil efter praksis kunne vedtages, men kun med 2/3 majoritet, hvis ejerforeningen benytter normalvedtægten. Hvis ejerforeningen har individuelle vedtægter, må I indledningsvis undersøge hvilke flertal der kræves.

Med venlig hilsen

Therkildsen Advokater

Advokat Bjørn Lund Hansen