Er der nogen fælder, hvis jeg vil udleje min ejerlejlighed i et år?

Hejsa

Jeg står for at skulle udleje min ejerlejlighed pga. arbejde i en anden by.

Hvordan skal jeg forholde mig rent juridisk?

Skal kontrakten tinglyses?

Udlejningen er for 1 år - er der specielle forhold?

SVAR:

Kontrakten skal ikke tinglyses, men du skal passe på, for der er en række fælder i denne sammenhæng.

Dels skal du sørge for at indgå et tidsbegrænset lejemål, der udløber uden yderligere opsigelse pr.... (den ønskede dag) om et år.

Ligeledes skal det klart fremgå af lejekontrakten, at lejeren er bekendt med, at der er tale om en ejerlejlighed, som du selv ønsker at bebo, når det tidsbegrænsede lejemål udløber.

Hvis du undlader de nævnte ting, risikerer du, at du slet ikke kan opsige din lejer igen - heller ikke hvis du skal sælge lejligheden.