Hvordan ændres et urimeligt fordelingstal?

I den ejendom, hvor jeg ejer en lejlighed, er vores fordelingstal "forældede" og ulige.

Der er syv ejerlejligheder; alle privat ejet. St.th., st.tv., 1.th., 1.tv., 2.th. og 2.tv. betaler alle 15/100, hvorimod 3. sal, som er dobbelt så stor som hver på de andre etager, kun betaler 10/100.

Hvordan ændres dette ?

Jeg ved naturligvis godt, at det kræver en (ekstraordinær) generalforsamling, men hvordan skal stemmeflertallet være for kunne gennemføre dette ?

Og hvad med evt. tinglysning. (15/100 - 10/100 er tinglyst p.t..) ?

Vi kører ejerforeningen efter standardvedtægterne.

SVAR:

Fordelingstallet ikke kan ændres ved flertalsbeslutning på en generalforsamling, end ikke ved kvalificeret flertal.

Der kræves samtykke fra samtlige ejerlejlighedsejere, jfr. Peter Blok: Ejerlejligheder, 3. udg., p. 232.

Hvis fordelingstallet er åbenbart urimeligt, kan de øvrige ejere få vedtægternes fordelingstal ændret ved dom i henhold til aftalelovens § 36, jfr. Peter Blok: Ejerlejligheder, 3. udg., p. 238.

På grundlag af dommen skal de ændrede fordelingstal tinglyses.

I bør få advokatbistand til en sådan sag. Der er mig bekendt ikke trykt nogen domme om tilsvarende tilfælde, så retssagen vil blive ret så principiel.