Bør jeg udleje min ejerlejlighed til min datter og hendes veninde?

Jeg har købt en ejerlejlighed til brug for min datter under hendes studier. Min datter vil gerne udleje halvdelen til hendes veninde, hvor de så betaler halvdelen af husleje, el mv.

Jeg har en idé om, at denne veninde kan leje sig ind på 2 måder:

1) jeg lejer lejligheden til min datter, som så lejer et værelse ud til veninden

2) jeg lejer lejligheden til dem begge (begge står på lejekontrakten)

Hvordan står jeg (og for den sags skyld min datter) i de 2 situationer mht opsigelse af veninden?

Kan veninden selv bestemme om der evt kan flytte endnu en person ind på hendes værelse (evt hendes kæreste)?

Det skal oplyses, at lejligheden har 3 værelser og er på ca. 87 kvm.

SVAR:

Hvis din datter og hendes veninde lejer lejligheden sammen, så risikerer du:

1) At veninden ender med at blive boende alene i lejligheden.

2) Og at du ikke kan opsige hende.

Lejer din datter derimod lejligheden alene, har hun ret til at fremleje et værelse - eller op til "halvdelen af beboelsesrum" - til sin veninde, se eventuelt lejelovens § 69.

Hvis din datter udlejer et værelse, kan hun opsige lejemålet med en måneds varsel. Udlejer hun derimod - rent formelt på kontrakten - halvdelen af lejligheden, kan hun blive nødt til at give veninden et opsigelsesvarsel på et år.

Men i begge situationer, er du sikker på, at "den fremmede" - i hvert fald i forhold til jer - kan tvinges til at flytte ved hjælp af en opsigelse. Og det vil være en kæmpemæssig fordel, hvis du på et tidspunkt skule ønske at sælge lejligheden for den bedste pris (dvs. som tom i stedet for udlejet).

Din datters lejer - også kaldet fremlejetageren - kan afskæres fra at lade en eventuel kæreste flytte ind. Det skal blot præciseres i fremlejekontrakten, at det lejede kun må beboes af lejeren, der derfor ikke kan lade andre (og herunder en eventuel kæreste) flytte ind.