Hænger jeg på ansvaret for mangler i 20 år?

Jeg har fra ejendomsmægleren modtaget en slutseddel, hvori en ting skræmmer mig en del.

Han skriver:

"Manglende tilstandsrapport ved ejerlejlighedskøb/-salg:

Når der ikke kan tegnes ejerskifteforsikring, kan sælger ikke frigøre sig for sit 20- årige (skriver tyve årige) sælgeransvar for bygningsfejl, hvilket sælger herved er informeret om."

Jeg har læst lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, men jeg ser intet om 20 år. Jeg har selv ejet lejligheden i 2 år.

SVAR:

Det er helt normalt, at der ikke udarbejdes tilstandsrapporter ved salg af ejerlejligheder.

Det er korrekt, at du har et sædvanligt sælgeransvar for mangler ved ejerlejligheden, og at dette ansvar først forældes på 20 år efter reglerne i Danske Lov 5-14-4.

Hvis du har sørget for at oplyse køber skriftligt om alle mangler, som du har kendskab til, er risikoen for, at du bliver ansvarlig trods alt ikke særlig stor.