Må min ejerlejlighed stå tom i et år?

Tak for en god brevkasse.

Jeg arbejder i et dansk firma og skal udstationeres i mindst et år til Afrika. Jeg fraflytter derfor min adresse i Danmark og bliver registreret i Afrika.

Jeg har en ejerlejlighed i København og har tænkt mig at lade den stå tom i den tid jeg er ude. Jeg har ikke lyst til at leje den ud og vil gerne kunne bruge den i ferier. En ven har imidlertid fortalt mig, at en bolig ikke må stå tom og ubenyttet.

Er det rigtigt, at ejerbolig ikke må stå ubeboet, men skal lejes ud, når man ikke selv bor permanent i den?

SVAR:

Din ven har ret, for du må ikke lade lejligheden stå tom i det år, du er udstationeret i Afrika.

Det fremgår af lov om boligregulering § 48:

"Bliver en lejlighed, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbolig, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til beboelse...".

Når din lejlighed har stået ubenyttet i mere end seks uger, kan kommunen tvangsudleje den - og eventuelt sætte lejeren ind ved hjælp af fogedretten.

Hvis du med mellemrum, fx en gang om måneden opholder dig nogle dage i Danmark, kan du sandsynligvis komme igennem med, at du fortsat bebor lejligheden. Men ellers har du - som din ven siger - pligt til at udleje din ejerlejlighed.