Må skat trække i kontanthjælpen?

Jeg mener at have læst, at SKAT gerne må trække ekstra skat, hvis man fx skylder i skat eller licens eller gæld til det offentlige, OGSÅ selv om man er på kontanthjælp.

SVAR:

Der kan som hovedregel ikke foretages lønindeholdelse i en kontanthjælp.

Der er dog enkelte undtagelser, hvor SKAT kan foretage det, som man kalder særskilt lønindeholdelse i kontanthjælpen for op til 400 kr. pr. måned til dækning af kontrolafgifter, renter og omkostninger.

Den særskilte lønindeholdelse kan foretages, hvis man overtræder en af følgende love:

  1. Færdselsloven (P-afgifter)

  2. Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (afgift ved manglende tilmelding til licens, manglende løbende betaling af medielicens og radiolicens inkl. renter,  gebyrer og omkostninger)

  3. Jernbaneloven (afgift ved manglende billet i tog)

  4. Lov om trafikselskaber (afgift ved manglende billet i bus)

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600