Kan vi oprette et særeje, der kun skal gælde ved utroskab?

Vi var været gift siden oktober 2018 uden nogen ægtepagt.

Vi vil gerne beholde almindelig bodeling ved skilsmisse forårsaget af "almindelige omstændigheder", fx hvis man bare ikke fungerer sammen længere, men hvis skilsmissen er forårsaget af udenomsægteskabelige affærer af den ene eller den anden part skal den anden part tilgodeses betragteligt mere i bodelingen.

Hvorledes kan dette gøres gøres?

SVAR:

Man kan ikke oprette et særeje, der kun skal gælde, hvis separationen eller skilsmissen har bestemte årsager.

En sådan ægtepagt vil slet ikke blive tinglyst, men skulle dette alligevel ske, er den fortsat ugyldig.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus