Kan min forlovede få barselsdagpenge, hvis hun holder sin barselsorlov i Sydafrika?

Jeg står foran en 2 årig udstationering til Sydafrika, sandsynligvis omkring 1/3 07. Min kommende kone er gravid og sat til medio april 07. Ideen er at jeg tager af sted i forvejen, får styr på tingene og så kommer hun efter fødslen.

Hun arbejder indtil barslen.

Kan hun få sine barselsdagpenge med til Sydafrika, da hun så kommer til at holde sin barsel dernede?

Ved ikke om det er relevant, men vi påtænker at beholde vores hus medens vi er afsted.

Svar:

Ja, hun har ret til barselsdagpengene,  selv om hun opholder sig i udlandet.

Betingelsen er at hun ved fraværsperiodens begyndelse har lovligt ophold her i landet. Derefter bevarer hun barselsdagpenge i resten af perioden uanset hvor hun opholder sig.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde