Kan jeg som far tage alle 24 ugers barselsorlov?

Vi er en familie på tre der ønsker endnu et barn. Far har fast stilling som lærer og mor er under uddannelse.

Er det i sådan en situation muligt, at jeg som far, kan tage alle 24 ugers barselsorlov? (på kommunekontoret sagde de umiddelbart, at det ikke kunne lade sig gøre og den blev vi spist af med)

Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal min kone så afvikle hendes 14 uger før jeg kan tage mine 10 uger? Kan hun være studieaktiv mens hun afvikler hendes 14 uger

Svar:

Det kan du kun, hvis moderen dør eller bliver syg efter fødslen, så hun ikke kan passe barnet.

Moderen skal afvikle de første 14 uger efter fødslen, før du kan afvikle de 10 uger. Hun kan i begrænset omfang i 14-ugers perioden modtage undervisning med erhvervsmæssigt formål, men formentlig ikke mere end 1 dag pr. uge. Der kan ikke ydes dagpenge for de dage, moderen modtager undervisning.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde