Kan kommunen hjælpe min gravide datter med at finde en lejlighed?

Situationen er den, at min datter på 19 år er gravid i 16. uge.

Imidlertid er der problemer i forholdet til barnets far.

De bor ulovligt i et sommerhus, hvilket er med til at skabe problemerne, idet min datter ikke vil bo der, når barnet er født, og han vil ikke bo i en lejlighed.

De har ikke råd til at købe et hus, som han gerne vil.

Min dør står selvfølgelig åben for min datter, hvis det går galt, men det er uholdbart i længden.

Hun høre til i Slangerup kommune, og jeg bor i Albertslund.

Hun vil gerne bo i nærheden af mig.

Kan hun midlertidigt flytte ind til mig og så regne med at Albertslund kommune vil hjælpe hende til en bolig, når barnet er født?

Svar:

Der er ikke noget i vejen for, at din datter flytter midlertidigt ind hos dig.

Man skal dog ikke tro, at kommunen vil anvise en bolig til hende.

Kommunen har kun en decideret pligt til at anvise husvilde en bolig, og det er din datter ikke, når hun bor hos dig.

Desuden er husvildeboliger jo ikke særligt attraktive. Herberger og forsorgshjem hører til denne kategori.

Kommunen har en indstillingsret til boliger i kommunen, men om din datter opfylder betingelserne for at få anvist en sådan, må du spørge kommunen om.

I denne forbindelse er din datters opholds- og handlekommune, den kommune hun opholder sig i.

I øvrigt, rent moralsk synes jeg din datters kæreste burde overveje, hvad der er vigtigst for ham; din datter og hans eget barn eller et (sommer-)hus?

Mange må lide afsavn, når der kommer børn til i en familie.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde