Skal jeg betale skat af husleje fra min søster?

Jeg påtænker at flytte fra min lejlighed i Odense over til min kæreste i København. Jeg købte min ejerlejlighed i september 1997 og jeg synes derfor jeg vil give forholdet en "prøvetid", inden jeg evt. sælger min lejlighed.

Min søster står i øjeblikket uden lejlighed, og jeg tænkte på at leje den ud til hende.

Er der nogle skatteregler, der gør at man ikke skal betale skat af lejeindtægten, når der er tale om nær familie?

Jeg mener der gælder nogle særlige regler, hvis forældre lejer en lejlighed ud til deres børn. Jeg er jo ikke interesseret i at tjene på udlejningen, men blot få mine udgifter dækket.

SVAR:

Du skal betale skat af indtægterne ved udlejning af ejerlejligheden til din søster. Det samme ville gælde, hvis du udlejede den til dine børn.

Du kan til gengæld fratrække alle driftsudgifter, herunder også fællesudgifter, ejendomsskater, og du skal ikke svare lejeværdi af egen bolig.

Hvis din søster ikke betaler husleje, eller hvis den aftalte leje er lav, kan skattevæsenet beskatte dig af (differencen op til) en lejeindtægt, svarende til hvad lejligheden normalt kunne udlejes til.