Har min mor arveret efter min morfar?

Min mor har aldrig kendt sin far. Min mormor, der nu er over 80 år, har altid været alene med min mor, og aldrig fortalt min mor noget om hendes far. Mormor har heller aldrig været gift. Emnet har altid været tabu for min mormor.

På min mors dåbsattest står hendes fars navn, men hun kender ham ikke. Hun mener dog, hun ved ved, hvem han er, og at han er gift og har børn.

Arver min mor efter sin far på lige fod med hans evt. andre børn - og hvordan kan hun vide, om han er død?

Jeg vil være meget taknemmelig for et svar på disse spøgsmål, som måske vil lette lidt på den uvished, min mor har båret på gennem livet.

 Svar

Din mor har arveret efter sin far, hvis følgende 2 betingelser begge er opfyldt:

  1. Din morfars faderskab skal være anerkendt eller fastslået, og
  2. Din mor skal være født efter d. 31.12.1937

Din mor får ikke automatisk besked om din morfars eventuelle død - det må hun selv holde øje med. Hun kan eventuelt med jævne mellemrum kontakte skifteretten i den by, hvor han bor.