Hvordan kan jeg begrænse min datters arv?

Jeg har en datter fra mit første ægteskab, som jeg ikke har set siden hun blev voksen, og selv kunne bestemme om hun ville besøge mig og min nye familie! Hun er 32 år nu.

Hvad gør jeg for, at hun ikke kommer og forlanger sin retsmæssige arv efter mig ved min død, så min nuværende kone ikke kan sidde i uskiftet bo? Min kone er 8 år yngre end jeg og vi har været gift i 27 år. Vi har tre voksne børn sammen.

Jeg ville under normale omstændigheder mene det var i orden hun arvede mig.

Men som sagerne ligger nu, hvor hun trods gentagne invitationer og flere besøg fra vor side, ikke ønsker at holde forbindelsen med os ved lige, ser jeg ingen grund til, at min kone og mine andre børn skal dele med hende.

Kan vi oprette et særeje i min kones navn, eller er et testamente nok?

 Svar

Du bør i hvert fald oprette et testamente, hvor du begunstiger din hustru, subsidiært jeres 3 fællesbørn mest mulig, således at datteren fra dit første ægteskab kun arver sin tvangsarv.

Da I har fælleseje, vil alene testamentet medføre, at datteren kun arver 1/64 af jeres fællesformue som sin tvangsarv, hvis du dør først, og 1/16 af fællesformuen, hvis du dør sidst efter at have siddet i uskiftet bo og 1/16 af din formue, hvis du dør sidst efter at have skiftet med fællesbørnene.

Brøkerne kan gøre mindre via en særejeløsning, men det er dog et spørgsmål, om dette er nødvendigt.