Er min mors køb af andelsbolig bindende ved død inden indflytning?

Situationen er den, at jeg lige har mistet min mor og vi (mine 2 søskende og jeg) nu er indkaldt til skifteretten.

Min mor skrev, for ca. et halvt år siden, under på købet af en Andelslejlighed. Lejlighederne er stadigvæk ikke bygget færdige og pengene (ca. 200.000 kr.) står stadigvæk i min mor's bank på en deponeringskonto, til fordel for andelshaveren. Ved underskrift indbetalte min mor 5.000 kr. i depositum.

Mit spørgsmål er nu, om der er en lov for, at en sådan handel kan "gå tilbage" i forbindelse med dødsfald eller om vi skal overtage lejligheden og efterfølgende sælge den igen

Svar:

Aftalen om købet er bindende, selv om din mor er død inden indflytningen.

Dødsboet må prøve at forhandle sig til en løsning om salg af andelen til anden side i samarbejde med andelsboligforeningen.

Der gælder særlige regler, hvis dødsboet er insolvent, idet konkurslovens regler om indtræden i uopfyldte gensidigt bebyrdende retshandler da finder anvendelse.