Kan min aske blive spredt ud over havet?

Jeg helst bare ha' smidt min aske ud over havet, når jeg er færdig her - er det noget, man skal søge om og i så fald hvor?

Svar:

Du skal ikke længere ansøge om askespredning over åbent hav hos kirkeministeriet, men blot nedskrive dit ønske på et stykke papir,  som du daterer og underskriver personligt. Derefter skal du sørge for, at dette dokument kommer frem til begravelsesmyndigheden, når du dør.

Skulle du ønske det, kan du eventuelt bruge den erklæring med begravelsesønsker, som er indeholdt i dødsfaldspakken under denne linjes formularservice, dvs. emne nr. 283.