Hæfter jeg for min afdøde mands skibsanparter?

Jeg sidder i uskiftet bo. Min afdøde mand ejede 3 skibsanparter, som koster hele tiden, og som jeg ikke ønsker at skrive under på en overtagelse af.

Kan investeringsfirmaet gøre udlæg for min mands gæld?

Svar:

Hvis din mand døde før d. 01.01.1997, har du ingen mulighed for at slippe ud af gælden. Du har overtaget gældsansvaret, da du fik boet udleveret til hensidden i uskiftet bo, og det kan du ikke senere fortryde. Du hæfter, selv om du ikke underskriver på en gældsovertagelse.

Din mands kreditorer kan således få dig dømt til betaling, og derefter gøre udlæg i alt, hvad du ejer.

Hvis din mand er død efter d. 01.01.1997 er der mulighed for at bakke ud af gældsansvaret. Det kan du læse om på emne nr. 842.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus