Kan den ene af 4 ejere modsætte sig et salg af et arvet sommerhus?

Vi er fire søskende, som har arvet et sommerhus efter vore forældre.

Vi har sat sommerhuset til salg for 1.600.000 kr.

Såfremt der kommer et bud på f. eks. 1.400.000 kr., kan 3 af os så gennemtvinge et salg, hvis den fjerde finder prisen for lav?

Svar:

Jeg går ud fra, at I ikke har oprettet en samejeoverenskomst, hvor der er taget stilling til, hvorledes samejet skal opløses.

Hvis der ikke er oprettet en samejeoverenskomst, skal I være enige om salget og om salgsprisen, så en enkelt af de 4 ejere kan standse salget til en lavere pris end udbudsprisen.

I kan sælge sommerhuset ved en frivillig auktion gennem fogedretten. Det kan et mindretal eller en enkelt af ejerne ikke hindre.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.