Hvem har arveret efter min barnløse halvbror?

Min bror og jeg er kun halv-brødre.

Vores mor er gået bort og min brors far/ min stedfar er også gået bort.

Vi har heller ingen bedsteforældre længere, der er kun mostre og onkler samt fætre og kusiner tilbage.

Hvem arver og hvordan bliver arven fordelt.

Svar:

Hvis din bror dør ugift og barnløs, bliver det hans mor og hans far, der hver især arver halvdelen af hans værdier.

Når hans mor og far er døde forinden, går de omtalte halvdele i stedet videre til morens og faderens øvrige børn.

Hvis jeres fælles mor kun har to børn – dig og din halvbror – kommer du til at arve denne halvdel af hans værdier, mens den anden halvdel fortsætter til hans mostre og onkler på faderens side.

I stedet for omtalte fordeling kan din halvbror frit bestemme, hvem der skal arve hans værdier. Han skal blot oprette et testamente, hvor han peger på den eller dem, han ønsker at begunstige.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk