Skal jeg betale tillægsboafgift, hvis jeg arver min afdøde mands forældre?

Min mand døde i 2001.

Hans forældre har indsat mig i deres testamente, hvor jeg skal arve ½-delen af min afdøde mands del og vores 2 fællesbørn skal dele den anden ½-del. Det er jo rigtig flot af dem, men jeg tror bare, at jeg skal betale en masse i bo- og tillægsboafgift.

Jeg har ikke giftet mig igen, hvilket sikkert er sagen uvedkommende.

Svar:

Svigerbørn skal kke betale tillægsboafgift på 25%. De skal kun betale boafgift på 15%

Dette fremgår af boafgiftslovens § 1, stk. 2 c), som omhandler "afdødes barns eller stedbarns ikke fraseparerede ægtefælle, uanset om barnet eller stedbarnet lever eller er afgået ved døden".

Hvis du gifter dig igen, inden dine svigerforældre er døde, mister du ifølge bemærkningerne til boafgiftsloven din status af svigerdatter. Jeg anser det for yderst tvivlsomt, om denne indskrænkende fortolkning af begrebet svigerbørn har dækning i lovens ordlyd.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus