Kan en enke, der sidder i uskiftet bo, ved testamente bestemme, at barnets arv skal være særeje?

Kan en enke i et testamente bestemme, at hele arven til et barn skal være barnets særeje, når den pågældende person opretter testamentet på et tidspunkt, hvor vedkommende sidder i uskiftet bo.

Det mest normale ville være at vedkommende kunne bestemme over arven efter sig selv, sådan at kun halvdelen er særeje?

Svar:

Enken kan kun træffe bestemmelse om særeje vedrørende den halvdel af det uskiftede bo, som er arv efter hende.

Hvis en søn således arver et sommerhus efter sine forældre, hvor moderen som den længstlevende i uskiftet bo har truffet bestemmelse om, at sommerhuset skal være sønnens særeje, bliver kun halvdelen af sommerhuset særeje, mens den anden halvdel bliver fælleseje. Der opstår således et såkaldt brøkdelssæreje

Der er mig bekendt mange, der overser dette problem og derfor fejlagtigt tror, at hele arven er særeje.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus