Får min moster hele boet efter min mormor - blot fordi hun har sørget for begravelsen?

Min mormor, som døde i begyndelsen af januar 2009, efterlader sig tre døtre.

Hvem af disse tre skal arve?

Vi har fået af vide fra skifteretten, at den der står for begravelsen. skal arve det hele, hvis formuen ikke overstiger 36.000,-, det gør den ikke.

Kan det virkelig passe, jeg mener hvor mange skal der til for at forestå en begravelse. Nogle mennesker har følelser, og de, der er helt følelsesforladte, har jo derved nemmest ved at forestå begravelsen, hvad er korrekt?

Svar:

I har desværre ikke fået korrekt besked af skifteretten.

Det er korrekt, at boet skal udlægges til den eller dem, der efter skifterettens skøn er den afdødes nærmeste efterladte, dvs. hvem der socialt set stod afdøde nærmest. Du kan læse mere om boudlæg på emne nr. 821.

Den omstændighed, at din moster har forestået begravelsen, er ikke ensbetydende med, at hun er afdødes nærmeste efterladte, og det er således ikke korrekt, at den, der har stået for begravelsen, automatisk kommer til at arve hele boet, når dette er på under 36.000 kr.

Man kan godt udlægge boet til alle 3 døtre mod, at de i fællesskab afholder begravelsesudgifterne.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus