Hvordan fordeles arven efter min svigermor, som har 3 særbørn og 1 fællesbarn?

Jeg skriver for mine svigerforældre. De har været gift i 34 år, de har et fællesbarn og min svigermor 3 særbørn. Ingen af særbørnene er adopteret af manden, og de
ønsker det heller ikke. De har ikke skrevet testamente.

Hvordan vil situationen være, når boet engang skal gøres op ?

Svar:

Hvis din svigermor dør først, har hendes tre særbørn krav på at få deres mødrene arv med det samme, dvs. din svigerfar kan kun sidde i uskiftet bo med dem, hvis de vil være med til det. De tre særbørn arver hver 1/12 af dine svigerforældres værdier, dvs. af hele fællesboet.

Fællesbarnet har ikke krav på at få sin mødrene arv, idet barnets far, dvs. din svigerfar, har ret til at sidde i uskiftet bo med dette barn.

Bliver det i stedet din svigerfar, der dør først, kan din svigermor overtage det hele og sidde i uskiftet bo med fællesbarnet. Og når din svigermor en gang dør, kommer fællesbarnet til at arve 5/8 af hele boet,  mens de tre særbørn hver især arver 1/8.

Dine svigerforældre kan ved testamente ændre på ovenstående fordeling af arven, dog skal børnene mindst have deres tvangsarv på 25% af de ovennævnte arvebrøker.

Du kan læse meget mere om uskiftet bo, arv og testamenter på denne linjes emnedel.