Må jeg bo i to lejligheder?

Hej Familieadvokat.

Jeg har job i københavnsområdet og bor på Sydsjælland og pendler derfor. Da jeg er kørestolsbruger er det ret belastende at bruge så meget tid på transport. Jeg har derfor forsøgt at få job i lokalområdet, men det har (endnu) ikke været muligt.

For at spare transporttid, har jeg forestillet mig den løsning at finde en billig ejerlejlighed tæt på jobbet.
Her vil jeg så overnatte 2-3 gange om ugen, uden at flytte adresse til denne.

Som kørestolsbruger har jeg en del kontakt med kommunen - så det er bedst at jeg er tilknytte den kommune jeg opholder mig mest i - altså min nuværende.

Er dette muligt - eller har I et bedre forslag?

Svar:

Kære spørger.

Du må godt have to boliger, blot de ligger i hver sin kommune, men kun hvis du rent faktisk bebor dem begge, dvs. opholder dig og overnatter cirka halvdelen af ugens dage i hver af de to boliger.

I den omtalte situation skal du have din adresse i den bolig, hvor du opholder dig mest, og jeg ser ingen hindring i, at du vælger den nuværende bolig.