Skal brugervejledning til PC-spil være på dansk?

Som sælger i en computerforretning var jeg for et par dage siden ude for et par juridiske spørgsmål:

Første spørgsmål kom fra en kunde som var utilfreds med manglen af danske manualer i et 99.,- spil han havde købt. Han havde ikke spurgt nogle sælgere om indholdet af pakken og på selve pakken var der ikke et eneste ord skrevet på dansk.

Så spørgsmålet er: skal der til spil/software medfølge dansk brugervejledning, eller er en engelsk brugervejledning tilstrækkelig?

Spørgsmål 2: Hvem har i sådan en situation pligt til at undersøge hvem der har ret? Kunden havde opfattelsen at det var butikkens pligt, hvorimod jeg regner med, at det er butikkens pligt at overholde loven og kundens pligt at vise det, hvis butikken ikke overholder loven.

SVAR:

Butikken har pligt til at kende den relevante lovgivning, fx hvad angår rettidig reklamation over mangler, brugsanvisninger m.v.

Efter markedsføringsloven "skal der gives en forsvarlig vejledning", men det er kun ved varige forbrugsgoder, at en brugsanvisning sædvanligvis skal være affattet på dansk. Derfor har kunden ikke ret i, at en manual til et pc-spil skal være på dansk!