Kan jeg overtage halvdelen af min samlevers gæld i huset og dermed blive medejer?

Jeg kommer sammen med en enlig mor med 3 børn. Jeg har selv et et lille hus, som ikke er stort nok til os alle. Hun har et hus, som hun købte i februar 2002, der er stort nok til os alle.

Planen er at jeg sælger mit hus og flytter over til hende, hvor jeg overtager ½ af hendes gæld i huset.

Er det nok at henvende os til en kreditforening og optage et nyt lån i fællesskab og har jeg de samme rettigheder som hende, hvis vi bliver uvenner en dag, da det ville være kedelig at have betalt til huset i en årrække, hvis hun kan smide mig ud når hun har lyst til det.

Det er måske en fordel at sælge begge huse og købe et nyt i fællesskab.

 Svar:

Jeg vil kraftigt fraråde, at du blot overtager halvdelen af hendes gæld.  Dette vil være en gave, da du jo ikke får noget til gengæld. Da I ikke har boet sammen på samme folkeregisteradresse i 2 år, skal hun betale indkomstskat af gaven.

Du skal købe halvdelen af hendes hus og i den forbindelse overtage halvdelen af gælden. Ellers kan du ikke regne med at have nogen rettigheder over huset.

Købet vil koste værdiafgift på 0,6% af købesummen, et tinglysningsgebyr på 1.400 kr. samt advokatudgifter til oprettelse og tinglysning af skødet, medmindre I selv vil oprette og tinglyse købsaftalen og skøde. Se vor formular nr. 271V og 272.

Hvis du køber halvdelen af huset, bør I desuden oprette en samejeoverenskomst. Det kan du læse mere om på emne 436.

Hvis I er tilfredse med at bo i hendes hus, er der bestemt ingen grund til at sælge dette og købe et nyt. Det vil jo hurtigt koste 50-100.000 kr. i omkostninger

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus