Kan jeg få min fhv. samlever dømt til at betale banklån?

Vi begyndte at komme samme kort efter hun var blevet skilt fra sin mand, og hun skulle betale nogle penge til sin forhenværende mand, men dem havde hun ikke. Så hun skulle låne i banken. Men banken sagde, at det skulle være et fælles lån, ellers ville de ikke låne hende pengene. Og sådan blev det.

Problemet er, at vi ikke kommer samen mere, og hun bor sammen med en anden, men da jeg flyttede fra hende indgik hun både mundtlig og skriftlig aftale med mig om, at hun ville betale for lånet.

Men det kan hun ikke betale mere og banken har sagt, at så skal jeg gøre det.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg inddrive gælden på anden måde hos hende?

MVH

Den fortvivlede

SVAR:

Du kan få sin tidligere samlever dømt til at betale dig hele det beløb, som du kommer til at betale til banken.

Hvis hun ikke betaler frivilligt, kan du gøre udlæg i hendes ejendele, hvis hun vel at mærke ejer noget, som der kan gøres udlæg i.

Du bør drøfte sagen med en advokat, som kan bistå dig med at inddrive dit tilgodehavende..